جریان قیام سالار شهیدان، جریان جهانی بودن و جهانی شدن قرآن کریم است

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی اسراء: حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در ابتدای سخنانشان در تاسوعای حسینی ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام سوگ و ماتم سالار شهیدان حسین بن علی(علیهما السلام) به تبیین جریان قیام آن حضرت پرداختند و بیان داشتند: جریان قیام سالار شهیدان حسین بن علی بن ابیطالب جریان جهانی بودن و جهانی شدن قرآن کریم است. ذات اقدس الهی در قرآن کریم یک سلسله دستورهای ملّی و محلّی دارد که به مؤمنین خطاب می‌کند یک سلسله دستورهای منطقه‌ای دارد که به مسلمان‌ها و کلیمی‌ها و یهودی‌ها و زرتشتی‌ها و مانند آن که اهل کتاب‌اند خطاب می‌کند، یک سلسله دستورهای جهانی دارد، بین‌المللی دارد که به انسان خطاب می‌کند ـ چه الهی باشد چه الحادی ـ این بخش‌های سه‌گانه قرآن کریم در آیاتی نظیر ﴿لِیظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ کُلِّهِ﴾ جلوه می‌کند در این‌گونه از آیات می‌فرماید اسلام دینی است جهانی، تمام مکتب‌ها را تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد.

 ایشان در ادامه به جهانی بودن دین اسلام و اینکه دین برای اصلاح جامعه بشر آمده و تنها مخصوص مسلمان نیست پرداخته و اظهار داشتند: در چند جای قرآن از جهانی بودن اسلام سخن می‌گوید؛ یعنی دین نیامده تا شرق را یا غرب را یا خاورمیانه را اصلاح کند بلکه برای این آمده که جهانی بودن اسلام را طرح می‌کند. در تفسیر این‌گونه از آیات وجود مبارک رسول گرامی(علیه و علی آله آلاف التحیه والثناء) فرمود: مکتب اسلام، جهانی است و زیر پوشش هیچ مکتبی قرار نمی‌گیرد، بلکه مهیمن بر همه مکتب‌هاست، پس چه در قرآن، چه در روایات سخن از جهانی بودن و جهانی شدن اسلام است که جریان ظهور حضرت حجّت(سلام الله علیه) هم مکمّل و مؤید این مطلب است، این اصل اول که قرآن برای این نیامده که عرب‌ها را یا عجم‌ها را یا شرقی‌ها را یا غربی‌ها را الهی کند، بلکه آمده تا جامعه بشر را الهی کند. 

ایشان ادامه دادند: اصل دوم آن است که انبیا(علیهم السلام) که آمدند آنها هم زمینهٴ جهانی شدن اسلام را فراهم کردند. یعنی اسلام باید جهانی بشود تمام مکتب‌های جهان زیر پوشش مکتب الهی است؛ زیرا جهان را خدا آفرید، قبل از این جهان و بعد از این جهان هم تحت قدرت و پوشش خدای سبحان است، پس یک خالق باید جهان را اداره کند، بنابراین قرآن نیامده که یک گروه خاصی را هدایت کند و درباره گروه خاصی سخن بگوید، حرف جهانی دارد. در جای جای سنّت اسلامی، تاریخ نبوی این مسئله جهانی بودن دین و قرآن مطرح شد اما جریان عاشورا، آن واسطهالعِقد و نقطه حساس و محور و مدار عاشوراست که حضرت برخاست تا این مطلب جهانی بودن اسلام را تثبیت کند، لذا گاهی آیاتی که مربوط به انبیای گذشته است در ظهر عاشورا خواند آیاتی که مربوط به وجود مبارک موسای کلیم است یا عیسای مسیح است یا ابراهیم خلیل است آن آیات را در ظهر عاشورا خواند استدلال کرد، با هم فکر کنید، علیه من قیام کردید برای چیست؟ این حرف انبیای قبلی را دارد می‌خواند. 

معظم‌له بیان داشتند: در جای جای نهضت کربلا قرائت قرآن از یک سو، جهانی بودن قرآن از سوی دیگر. وقتی خواست قیام بکند از مدینه خارج بشود این آیه را قرائت کرد که ﴿فَخَرَجَ مِنْهَا خَائِفاً یتَرَقَبُ﴾ این آیه درباره موسای کلیم است. وجود مبارک موسای کلیم وقتی می‌خواست حرکت کند از مصر به مدین برود ترسید، اما چون از مبدأ ترسید نه از منتها، ولیکن نمی‌دانست که حوادث چه خواهد بود ولی خدا می‌داند که حوادث چیست وجود مبارک حسین بن علی(سلام الله علیهما) هم که عِدل قرآن است می‌داند چه حوادث رخ داده است خود حسین بن علی این آیه را خواند یعنی من حوادث مهمّی را در پیش دارم و در برابر همه این حوادث هم ذات اقدس الهی کمک من است، لذا فرمود: «لَوْ لَمْ یکُنْ مَلْجَأٌ وَ لَا مَأْوً لَمَا بَایعْتُ‏ یزِیدَ بْنَ مُعَاوِیه» اگر در تمام کُره زمین جایی برای من نباشد من دستِ تسلیم نمی‌دهم، بیعت نمی‌کنم چون مأمورم جهانی بودن قرآن را تبیین کند و عملاً پیاده کنم و پیاده کرد. 

هدف قیام سالار شهیدان 

حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در ادامه سخنان خود در تاسوعای حسینی به بیان هدف قیام سالار شهیدان اشاره کرده و بیان داشتند: بخش اساسی هدف والای حسین بن علی این است که جهان متوجه بشود که آفریدگاری دارد و این دین، حریم شخصی اوست این مطلب برای همه ما ضروری است! دین، حریم شخصی ماست فکر نکنیم که فلان شخص چرا بیراهه رفته؟ فلان شخص چرا راه کسی را بسته؟ فلان شخص چرا اختلاس کرده؟ فلان شخص چرا نجومی گرفته؟ دین، حریم شخصی ماست ماییم و دین ما، ماییم و ابدیت ما، ماییم و برزخ ما، ماییم و ساهره معاد ما، ماییم و بهشت ما، ماییم و که مرز و حد نداریم ما با ابدیت کار داریم این بیان قرآن است که تو مرگ را می‌میرانی نه بپوسی، نفرمود مرگ، انسان را می‌چشد فرمود انسان مرگ را می‌چشد خب هر ذائقی، مذوق را هضم می‌کند، دین جزء حریم شخصی ماست ما اگر یک کسی بد کرده اعتراض می‌کنیم، نهی از منکر می‌کنیم بالأخره یک راهی دارد اما معاذالله این‌طور نباشد که یک جوانی خدای ناکرده ببیند که یک کسی بیراهه رفته این نمازش را ترک کند، دینش را ترک کند. حواسمان باید جمع باشد دین، حریم شخصی ماست هیچ کسی با ما کار ندارد ما هم با هیچ کسی کار نداریم ما هستیم که هستیم که هستیم. ما مثل یک بوته شلغم نیستیم که برویم در خاک بپوسیم این بدن ما می‌پوسد دوباره زنده می‌کنند اما مگر روح می‌پوسد؟

ایشان به ضرورت حفظ دین در اقشار مختلف جامعه اشاره کرده و تصریح کردند: حواسمان جمع باشد که چیزی مزاحم دین ما نباشد و دینمان را با هیچ چیزی معامله نکنیم ما اگر می‌پوسیدیم، می‌توانستیم اما ما با مرگ از پوست به در می‌آییم همان‌طوری که فرشته‌ها زنده‌اند، همان‌طوری که ابدیت الهی زنده است. وجود مبارک سیدالشهداء فرمود اگر در مشرق و مغرب عالم بگویید جایی برای من نباشد من تسلیم نمی‌شوم. حسین بن علی نفرمود مخصوص من است فرمود همه شما این‌چنین هستید فرمود: «مثلی لا یبایع مثل یزید بن معاویه» نفرمود من بیعت نمی‌کنم فرمود هر که حسینی فکر می‌کند با ظالم کنار نمی‌آید از همان اول جهانی حرف زد نفرمود من بیعت نمی‌کنم، اگر فرمود: «أنا لا ابایع» می‌گفتیم این مخصوص خود امام بود فرمود: «مثلی لا یبایع مثل یزید بن معاویه» هر که حسینی فکر بکند الی یوم القیامه زیر بار ستم نمی‌رود، این می‌شود جهانی دیگر، اگر می‌بینید هند عاشورا دارد، شرق عاشورا دارد، غرب عاشورا دارد برای اینکه نفرمود این قیام من عربی است یا عجمی است یا هاشمی است یا علوی است اینها نیست. بعد فرمود هر که از خاندان پاک، از دامن پاک به دنیا آمده مثل من فکر می‌کند فرمود: «أَلا إِنَّ الدَّعِی بْنَ الدَّعِی قَدْ رَکَزَ بَینَ اثْنَتَینِ بَینَ السِّلَّهِ وَ الذِّلَّهِ وَ هَیهاتَ مِنَّا الذِّلَّهُ، یأْبَی‏الله‏ُ لَنا ذلِک وَ رَسُولُه وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ حُجُورٌ طابَتْ وَ طَهُرَتْ وَ أُنُوفٌ حَمِیهٌ وَ نُفُوسٌ أَبِیهٌ» فرمود این بیگانه مرا مخیر کرده که زیر بار ستم را امضا بکنم خدا نمی‌پسندد، پیغمبر نمی‌پسندد، مؤمنان عالم نمی‌پسندند، زنان پاک نمی‌پسندند، مادران پاک نمی‌پسندند، همسران پاک نمی‌پسندند. حرف، حرف جهانی است سخن از عرب و عجم نیست فرمود زنان پاک، مادران پاکدام اجازه نمی‌دهند کسی زیر بار ظلم برود نفرمود ما خاندان هاشمی زیر بار ظلم نمی‌رویم حرف، حرف جهانی است.

هدف سالار شهیدان، هدف جهانی بود/ باید حسینی فکر کنیم 

حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در فراز پایانی سخنان خود در تاسوعای حسینی با اشاره به بیان امیرالمؤمنین در نهج‌البلاغه و خطراتی که دین را تهدید می‌کند، بیان داشتند: حالا چه خطری را وجود مبارک حسین بن علی احساس کرد که این‌طور قیام کرد؟ چه خطری بود؟ چون هر چه داشت قربانی این مکتب کرد. خطر تنها این نبود که کسی ستم بکند یا معصیت بکند تنها خطر این نبود شما این خطرهای متعدد را بررسی کنید قبل از جریان کربلا چه کردند؟ بعد از جریان کربلا چه کردند؟ تا روشن بشود که اموی و مروانی مخالف صد درصد قرآن و دین بودند و بساط اصلی‌شان، بنای اصلی‌شان هَدْم دین بود. اما قبل از کربلا وجود مبارک حضرت امیرالمؤمنین در آن نامه‌ای که برای مالک اشتر نوشت خطر را به او اعلام کرد فرمود مالک! تنها سخن از سقیفه و بستن دست من و بیعت اجباری نیست فرمود بعد از رحلت رسول گرامی(ص) اینها تمام تلاش و کوشش‌شان این بود که دین را به اسارت بگیرند بعد من را اسیر کردند. این بیان شفاف و روشن علی بن ابیطالب است در آن عهدنامه معروفش که برای مالک نوشته فرمود مالک! سخن از خلافت و امثال ذلک نیست قرآن را اسارت گرفتند، سنّت را اسارت گرفتند، مکتب را اسارت گرفتند الآن اگر شما می‌بینید در کلیسا و امثال کلیسا بعضی از پاپ‌ها حرف‌هایی می‌زنند که قبلاً هم گفته بودند برای اینکه اینها دین را به اسارت گرفتند. همین یهودی‌ها گفتند که یا دیگران درباره آنها گفتند که این یک مُشت کاغذپاره بیش نیست الآن هم پاپ همان حرف را می‌زند این‌طور نیست که آنها به وحی جدّاً معتقد بودند. پس معلوم می‌شود هدف سالار شهیدان، هدف جهانی بود ما هم تا اندازه‌ای که می‌فهمیم و فکر می‌کنیم باید حسینی فکر کنیم.